Yoga για παιδιά-σε τι τα βοηθάει
Γράφτηκε από 3 έτη πριν / Ασκηση - Αθληση

Yoga για παιδιά-σε τι τα βοηθάει

Σήμερα τα παιδιά μεγαλώνουν άθελά τους κάτω από συνθήκες μεγάλης πίεσης και τρελούς ρυθμούς. Έχουν αρκετά δύσκολο σχολικό πρόγραμμα, με μεγάλο φόρτο εργασίας στο σπίτι και φυσικά έχουν να αντιμετωπίσουν μεγάλο ανταγωνισμό στο σχολείο. Το δύσκολο αυτό πρόγραμμα δεν αφήνει στα παιδιά αρκετό ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι και χαλάρωση! Συνέπεια αυτού είναι η δημιουργία μεγάλης έντασης στο σώμα και στην ψυχή των παιδιών με αποτέλεσμα να μην αναπνέουν σωστά. Η βαθιά αναπνοή είναι μια αντί-αγχωτική τεχνική, χρήσιμη για την ηρεμία του μυαλού αλλά και του καλού ύπνου!

Tο πρώτο πράγμα που κάνει η γιόγκα είναι να ξαναμάθει το παιδί να αναπνέει σωστά, ώστε να ξαναβρεί την εσωτερική του γαλήνη!

Τα χαρακτηριστικά που σηματοδοτούν τη σημερινή παιδική ηλικία είναι ακινησία, νωθρότητα ή υπερκινητικότητα, παχυσαρκία, έλλειψη συγκέντρωσης και ανεξέλεγκτη νευρικότητα. H ηρεμία και η χαλάρωση όσο αναγκαία είναι για τους γονείς άλλο τόσο ή και περισσότερο είναι και για το παιδί τους γιατί είναι πιο ευαίσθητα. Συχνά αναρωτιούνται οι γονείς γιατί δεν τους μιλάει το παιδί τους ή γιατί δεν τους αφηγείται πως πέρασε η μέρα του στο σχολείο. Δυστυχώς τα νευρικά παιδιά δεν αποτελούν σήμερα την εξαίρεση αλλά τον κανόνα, και αντιδρούν έντονα με φωνές, νεύρα ή και κλείσιμο στον εαυτό τους.

H γιόγκα είναι μια δυναμική τεχνική που βοηθά το παιδί να κινεί το σώμα του με τέτοιο τρόπο ώστε να αισθάνεται όμορφα. Πολλές ασκήσεις (asanas) έχουν προέλθει από στάσεις ζώων και φέρουν τις αντίστοιχες ονομασίες ή από στοιχεία της φύσης. Tα παιδιά τις λατρεύουν και θέλουν να τις μιμηθούν, αφού όχι μόνο διασκεδάζουν και διεγείρουν την φαντασία τους, αλλά γυμνάζουν κυρίως τη σπονδυλική στήλη και διορθώνεται η στάση του σώματος που σε μικρές ηλικίες είναι ευάλωτη στη σκολίωση, στη λόρδωση και στην κύφωση. Bοηθά τα παιδιά με άσθμα, αφού διευρύνει την αναπνοή και τονώνει τους θωρακικούς μυς.

Eίναι ιδανική για την παιδική παχυσαρκία, επειδή ισορροπεί τη λειτουργία των αδένων και την πέψη. Συμβάλλει στην αντιμετώπιση του συνδρόμου ελλειμματικής προσοχής με υπερκινητικότητα, διεγείροντας και τονώνοντας το νευρικό σύστημα και βελτιώνοντας τη συγκέντρωση, με ειδικές ασκήσεις απλού διαλογισμού. Κάνει το σώμα ενός παιδιού περισσότερο ανθεκτικό και του δίνει μεγάλη ευλυγισία, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο κίνδυνος των ατυχημάτων (κατάγματα, θλάσεις).

Μαθαίνει βασικά στοιχεία ανατομίας μέσα από παιγνιώδη δραστηριότητα. Καταφέρνει να συντονίζει την αναπνοή με την κίνηση και να ηρεμεί το νευρικό του σύστημα.

Πολλοί νομίζουν ότι το παιδί δεν μπορεί να συγκεντρωθεί. Aυτό είναι λάθος. Tο παιδί συγκεντρώνεται, αλλά όχι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Mέσα από τη γιόγκα μαθαίνει να κατευθύνει τη σκέψη του σε ένα συγκεκριμένο πράγμα που του υποδεικνύει ο δάσκαλος. Mπορεί να είναι ο χτύπος της καρδιάς του ή τα δάχτυλα των χεριών του, η διήγηση ενός όμορφου παραμυθιού ή το άκουσμα μιας όμορφης μελωδίας. Έτσι, σχεδόν ασυνείδητα, μαθαίνει σιγά-σιγά να συγκεντρώνεται.

H γιόγκα δεν είναι ανταγωνιστική δραστηριότητα, όπως τα σπορ που απαιτούν να ξεπεράσεις και τον εαυτό σου αλλά κυρίως τον άλλον. Γυμνάζει με πνεύμα ομαδικότητας και αλληλεγγύης. Τα μαθαίνει να κυριαρχούν στο σώμα τους, χωρίς να συγκρίνονται με άλλους, με αποτέλεσμα να νιώθουν αυτοεκτίμηση, σεβασμό για τον εαυτό τους και τους άλλους. Βοηθούν και δε κοροϊδεύουν τα παιδιά που τα καταφέρνουν λιγότερο καλά σε κάποιες δραστηριότητες.

Το μάθημα είναι διασκεδαστικό και κάθε φορά διαφορετικό. Tα παιδιά παριστάνουν το σκύλο, τη γάτα, τη χελώνα, τη καμήλα, διάφορα στοιχεία της φύσης αλλά και πράγματα. Βουίζουν σαν τη μέλισσα, νιαουρίζουν σαν τη γάτα, περπατούν σαν την αρκούδα, πετούν σαν τα πουλιά. Γελούν και ιδρώνουν χωρίς να πιέζονται. Οι ασκήσεις μπορούν να συνοδεύονται από παραμύθια ή τραγούδια που αυξάνουν το ενδιαφέρον των παιδιών γι’ αυτό που κάνουν. Mαζί με τις στάσεις της γιόγκα, τα παιδιά κάνουν απλές αναπνευστικές ασκήσεις. Oι εκπνοές και οι εισπνοές μπορεί να συνοδεύονται από ήχους που ηρεμούν και χαλαρώνουν τα παιδιά. Στις ασκήσεις συγκέντρωσης τα παιδιά συγκεντρώνονται σε πράγματα, παιχνίδια π.χ. κουδουνάκια, μέλη του σώματος ή καταστάσεις που ορίζει ο δάσκαλος και μέσα από την ολιγόλεπτη σιωπή εκπαιδεύονται σιγά-σιγά να συγκεντρώνονται, χωρίς να κάνουν φασαρία και να ακούνε.

H κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί γιόγκα είναι γύρω στα 4έτη. Oι ασκήσεις πρέπει να είναι ήπιες, ώστε να μην εμποδίσουν την ανάπτυξη του παιδιού. Δεν διορθώνουμε τη στάση για να τελειοποιήσουμε την κίνηση, παρά μόνο αν είναι επικίνδυνη η θέση για την υγεία του. Oι ήπιες ασκήσεις πρέπει να γίνονται μέχρι τα 11-12 περίπου χρόνια του όπου και το παιδί μπαίνει στην εφηβεία όπου άφοβα πια μπορεί να ακολουθήσει ένα πιο έντονο πρόγραμμα. O δάσκαλος πρέπει να γνωρίζει καλά και παιδική ψυχολογία και να αγαπάει πολύ τα παιδιά, γιατί μόνο τότε μπορεί να έχει το σωστό αποτέλεσμα!

Επιμελεια

Βιβή Τσικνιά

Γεννήθηκε στις 5 Νοεμβρίου του 1976 στα Ιωάννινα. Αποφοίτησε το 2004 από το ΤΕΦΑΑ του ΑΠΘ. Ήταν πρωταθλήτρια νεανίδων (χάλκινο μετάλλιο) στα 400μ με εμπόδια. Έχει ειδικευθεί στο personal training με τεχνική τύπου PowerPlate, καθώς και Yoga, Pilates. Έχει εργαστεί ως personal trainer επί δεκαετίας, στην Αθήνα αλλά και στα Ιωάννινα. Ήταν προπονήτρια ρυθμικής και ενόργανης γυμναστικής

To Iστολόγιο μου στο medidiatrofi.gr

Σχόλια