Φoβία για το Σεισμό: Πρακτικές Συμβουλές
Γράφτηκε από 2 έτη πριν / Ψυχολογια

Φoβία για το Σεισμό: Πρακτικές Συμβουλές για την Ψυχολογική του Διαχείριση

Με αφορμή την πρόσφατη σεισμική δραστηριότητα στην Εύβοια και την έντονη ανησυχία που έχει προκληθεί στους κατοίκους σχετικά με τη συνέχιση του φαινομένου, το ζήτημα του Φόβου για το Σεισμό επανέρχεται στο προσκήνιο.

Ο Φόβος για το Σεισμό δεν είναι κάτι παράλογο, είναι ένα σύμπτωμα απολύτως υγιές και στο πλαίσιο του φυσιολογικού για κάθε άνθρωπο. Ο σεισμός είναι ένα φυσικό φαινόμενο, που εμφανίζεται αδιαλείπτως στη χώρα μας λόγω της γεωγραφικής της θέσης και που υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να το αντιλαμβανόμαστε ως κάτι σύνηθες και αναμενόμενο. Ωστόσο, αν αναλογιστούμε ότι εμφανίζεται απροειδοποίητα, είναι μη προβλέψιμος και μας βρίσκει συνήθως απροετοίμαστους, μπορούμε εύκολα να δούμε πόσο μεγάλο πλήγμα είναι για το αίσθημα της Ασφάλειάς μας, υπενθυμίζοντας τη Θνητότητά μας και καθιστώντας μας ανίσχυρους και αμέτοχους μπροστά σε μια ενδεχόμενη καταστροφή.

Τι μπορούμε να κάνουμε:

  • Προσπαθούμε να απέχουμε από τις «Ειδήσεις»: Παρόλο που πολλές φορές θεωρούμε ότι μπορούμε να ελέγξουμε καλύτερα μια κατάσταση παρακολουθώντας «Ειδήσεις», η αδιάλειπτη θέαση στρεσογόνων συμβάντων (από την οικονομική κρίση, τη Διαπραγμάτευση, τους παιδοκτόνους και τις εκτιμήσεις των Σεισμολόγων) λειτουργεί επιβαρυντικά και εντείνει το άγχος, συνεπώς το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να περιορίσουμε την διάρκεια της τηλε-έκθεσής μας σε όλη αυτή τη Βία.
  • Παραμένουμε σταθεροί σε ό, τι κάνουμε καθημερινά: Πηγαίνουμε κανονικά στην εργασία μας ή το σχολείο, μαγειρεύουμε, κάνουμε μπάνιο. Είναι βοηθητικό να διατηρούμε ένα είδος ρουτίνας προκειμένου να μην κάνουμε συνεχώς αρνητικές σκέψεις.
  • Ακολουθούμε υγιεινές συνήθειες: Τρώμε ισορροπημένα γεύματα, δοκιμάζουμε μια ήπια άσκηση όπως το περπάτημα και φροντίζουμε να ξεκουραζόμαστε επαρκώς. Φροντίζοντας τη σωματική υγεία απλώνουμε γέφυρες και στην ψυχική και ενισχύουμε την ικανότητά μας να διαχειριζόμαστε σύνθετες καταστάσεις.
  • Προσπαθούμε να βλέπουμε τα πράγματα από μια λογική και θετική σκοπιά: Ένας σεισμός είναι κάτι δύσκολο, τρομακτικό και είναι συνυφασμένος με απώλειες (υλικές, ψυχικές και σωματικές). Εμμένουμε σε αυτό που κάνουμε και εμπιστευόμαστε την ικανότητά μας να ξεπερνάμε τις δυσκολίες και να προχωράμε.
  • Βοηθάμε παραγωγικά: Υπάρχουν σύλλογοι και εθελοντικές οργανώσεις που μας χρειάζονται, όχι απαραίτητα ορμώμενοι από κάποια καταστροφή, αλλά για πιο απτά ζητήματα της καθημερινής ζωής της κοινότητας. Συνεισφέροντας ή προσφέροντας εθελοντικά αποτελεί μια θετική κίνηση που μας βοηθάει να ενταχθούμε σε ένα δίκτυο ανθρώπων με γνώμονα την αλληλοπροσφορά και την αλληλοβοήθεια και μας δίνει ένα καινούριο νόημα ζωής και μια ευκαιρία να κάνουμε τη διαφορά πάνω και πέρα από ό, τι συμβαίνει.
  • Ζητούμε βοήθεια από έναν ειδικό: Σε κάποιες περιπτώσεις, η συνεργασία με έναν Ψυχολόγο μπορεί να βοηθήσει το άτομο να διαχειριστεί τη συναισθήματά του αναφορικά με τραυματικά γεγονότα, όπου επίσης μπορεί να διερευνηθεί η ύπαρξη συμπτωμάτων Διαταραχής Μετατραυματικού Στρες και να χαραχθεί εγκαίρως μια θεραπευτική στρατηγική για την ανακούφιση του ατόμου από τα δυσάρεστα συμπτώματα.
  • Διατηρούμε την Ελπίδα μας: Άνθρωποι που έχουν επιβιώσει μιας μεγάλης κρίσης ή καταστροφής αναφέρουν ότι μέσα από αυτή τη μεγάλη δυσκολία ωρίμασαν και ένιωσαν υψηλή αυτοεκτίμηση αφού τελικώς κατάφεραν να την υπερκεράσουν. Συν τω χρόνω, συνεχίζοντας τη ζωή μας, ανακαλύπτουμε πόσο δυνατοί είμαστε και μαθαίνουμε να εκτιμούμε περισσότερο τη ζωή μας.

Ψυχραιμία, Καλή Σχέση με τον Εαυτό μας και τους Άλλους και Θετική Σκέψη λοιπόν είναι οι βασικοί άξονες που μπορούν να αυξήσουν την ψυχολογική ανθεκτικότητά μας απέναντι σε αναπάντεχα και τραυματικά συμβάντα όπως είναι μια φυσική καταστροφή…

Σχόλια